کد مطلب:212741 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:31

علباء بن دراع اسدی
علباء به كسر عین.

دراع، سازنده زره و یا فروشنده آن است، و در این جا نام پدر علباء می باشد.

مرحوم شیخ طوسی، علباء، را از اصحاب امام باقر (ع) شمرده است. [1] .

شیخ كشی، از شعیب عقرقوفی، از ابی بصیر روایت كرده كه گفت: روزی خدمت امام جعفر صادق (ع) شرفیاب شدم، حضرت از من سؤال فرمود كه آیا به هنگام مرگ علباء حاضر شده بودم؟ عرض كردم: آری، و او می گفت كه شما برایش بهشت را ضمانت كرده بودید، و از من خواست كه این مطلب را یادآور شوم. حضرت فرمود: راست گفته است... [2] .

شیخ كشی روایت كرده، از ابی بصیر، كه علباء اسدی والی بحرین بود، و هفتاد هزار دینار طلا و دواب غلام در آن جا به دست آورد. او تمامی آن ها را به حضرت حضرت صادق (ع) آورد، و عرض كرد: من از جانب بنی امیه والی بحرین بوده ام و این اموال را به دست آورده ام، حال به خدمت شما تقدیم می دارم، به جهت آن كه می دانم خداوند عزوجل از این ها سهمی برای بنی امیه قرار نداده و تمامی آن ها مال شماست. حضرت فرمود: بیاور آن ها را. علباء مال ها را محضر حضرت گذاشت. آن جناب فرمود: قبول كردیم، و به تو بخشیدیم، و تو را حلال كردیم، و ضامن شدیم برای تو بهشت را بر خدا. [3] .



[ صفحه 285]




[1] رجال الطوسي، ص 129.

[2] اختيار معرفة الرجال، ص 171.

- شيخ كشي شبيه اين روايت، با اين تفاوت كه ابوبصير به محضر امام باقر (ع) شرفياب مي شود، را نيز نقل كرده است (اختيار معرفة الرجال، ص 200).

- به روايت علامه حلي، هر دو امام، براي علباء و ابوبصير ضمانت بهشت را نموده اند (رجال علامه حلي، ص 130).

[3] رجال كشي، ص 176 - 175 - جامع الروات، ج 1، ص 544.

شبيه اين روايت را شيخ طوسي (ره) در باب «زيارات خمس» كتاب تهذيب (ج 4، ص 137) و در باب «ما اباحوه لشيعتهم من الخمس في حال الغيبه» كتاب استبصار (ج 2، باب 32، ص 58) آورده است، با اين تفاوت اساسي كه اولا: آن را به حكم بن علباء (پسر علباء) نسبت مي دهد، ثانيا اموال خدمت امام باقر (ع) آورده مي شود.